Vichte

De Dorpsraad van Vichte is in eerste instantie een overkoepelende organisatie die alle Vichtse verenigingen onderbrengt in één overlegorgaan.

Dit ontwerp is dan ook vooral een online krant met streeknieuws en informatie voor het actieve verenigings leven. Opnieuw is gekozen voor Joomla, omdat er een heel wat documenten online ter beschikking zijn. Zowel PDF, foto's, video en informatie voor de verenigingen.

Het vindt zijn oorsprong net na de fusie met Anzegem in 1976. Onder leiding van de toenmalige gemeenteraadsleden en de verenigingen werd besloten een nieuwe overkoepelende organisatie op te richten waar alle Vichtse verenigingen een plaatsje konden vinden. De toenmalige Vichtse cultuurraad werd namelijk opgeslokt door de cultuurraad van de fusie. Een aantal Vichtenaren vonden het belangrijk dat er een instantie bestond die de eigenheid en belangen van de Vichtse verenigingen kon verdedigen. Niet alleen de socio-culturele maar ook de jeugd- en sportverenigingen werden in dit orgaan betrokken. De Dorpsraad Vichte werd zo in 1976 boven de doopfont gehouden. De inspiratie hiervan werd gevonden dankzij de verbroedering met de Duitse gemeente Ommersheim. Ook daar was een "Ortsrat" gevormd na hun fusie met Mandelbachtal.

Puur praktisch gezien wordt de Dorpsraad geleid door een dagelijks bestuur "het Buro". Het Buro roept volgens noodzaak de "Algemene Dorpsraad" bij elkaar. Daar worden alle zaken besproken die het wel en wee van de Vichtse verenigingen en Vichte zelf aanbelangen, beslissingen genomen en adviezen opgesteld.

Naast deze activiteiten organiseert de Dorpsraad Vichte ook grote evenementen naar aanleiding van historische of belangrijke gebeurtenissen die het ganse dorp aanbelangen. De stoeten en de revue voor de 100-jarigen, het kasteel- en millenniumfeest zijn daar enkele voorbeelden van.

Ten laatste brengt de Dorpraad ook 4 maal per jaar het dorpskrantje "de Verteller" uit en is het verantwoordelijk voor deze eigenste website www.vichte.be

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *